یادداشت‌های محمد روشنیان

یادداشت‌های محمد روشنیان با موضوعات مختلف را در این تارنگار مطالعه کنید

یادداشت‌های محمد روشنیان

یادداشت‌های محمد روشنیان با موضوعات مختلف را در این تارنگار مطالعه کنید

یادداشت‌های محمد روشنیان

تمام یادداشت‌های موجود در این وبلاگ توسط این‌جانب محمد روشنیان نگارش شده است. برای آشنایی بیشتر با بنده می‌توانید آثارم را مطالعه و مشاهده کنید. برای مشاهده تصاویر پست‌های این وبلاگ و دیگر آثار بنده می‌توانید به صفحه اینستاگرام و وبسایت شخصی مراجعه کنید.

[وبسایت و اینستاگرام در منوی بالا موجود است]
Website: roshanian.ir
Instagram: @roshanian

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

یکی از نقدهایی که به بخش بزرگی از رپکن‌ها در رپ فارسی وارد است، تضاد معنایی و کلامی در آثار آن‌هاست.
به‌طور مثال آهنگی با مضمون دیس، تمسخر و ... آقازاده‌ها از یک رپکن نسل یک که آثار خوبی در کارنامۀ‌ خود دارد و همچنین تکست‌های او در بسیاری از مواقع بسیار قدرتمند و کم نقص بوده منتشر می‌شود و در کمال تعجب می‌بینیم در همین آهنگ برای تحقیر یکی از آن آقازاده‌ها او را «عمله» خطاب می‌کند؛ حال اگر به معنای کلمه‌ی عمله رجوع کنیم به عبارت «کارگر» برمی‌خوریم! این یعنی برای تحقیر قشری که مقابل کارگران قرار دارد و یکی از دلایل رنج آن‌هاست شخص (آقازاده) به قشر رنج‌دیده تشبیه می‌شود. البته این موضوع که از چه زمانی الفاظی مانند عمله و حمال در فرهنگ ما ناسزا حساب ‌شده هم جای تأمل دارد.
اگر بخواهیم به مورد دیگری از این موارد اشاره‌کنیم به رپکنی جوان‌تر که آثار دلنوشت خوبی در دوران فعالیت خود منتشر کرده نگاهی می‌اندازیم. این رپکن در یک آهنگ‌ از حقوق زنان و دختران دفاع کرده و به‌صورت غیرمستقیم در قالب اثری دلنوشت نقدهای بسیار جدی به رعایت نشدن حقوق زنان دارد؛ اما نکته‌ی قابل‌تأمل اینجاست که دقیقاً در آهنگ بعدی خود که محتوای آن گنگ و دیس است برای تحقیر کسی که دارد دیس می‌شود به او پیشنهاد می‌کند که خود را به شکل زنان دربیاورد.
ریشه‌ی این تضادها را می‌توان عمق نداشتن یک عقیده در شخص، نبود سواد ادبی کافی، مدمحور بودن تولید آثار و ... دانست.
لازم‌به‌ذکر است که تضاد کلامی و معنایی همیشه قابل نقد نیست؛ زیرا ممکن است رپکن در یک اثر در قالب شخصی دیگر ظاهر شود و از زبان او حرف بزند؛ مثلاً اثری که حالت داستانی دارد از این قضیه مستثنا است و یا آثاری که شخص در آن دارد یک موضوع و نگرش را به چالش می‌کشد و یا از تردیدهای خود می‌گوید. مواردی که نقل‌قول از شخصی دیگر در اثر دارد اتفاق می‌افتد هم از این قاعده مبری است. گاهی اوقات هم نگرش‌های یک هنرمند در طول زمان تغییر کرده و آن را می‌تواند در فرمی درست که نقد به گذشته‌ی خود باشد بیان کند. البته باید مقیاسی در نظر گرفته شود تا مفهوم جدیدی که دارد منتقل می‌شود نقض حرف‌های گذشته به‌صورت مخرب و یا تفاوت حرف و عمل نباشد.
درواقع در دو موردی که ذکر شد رپکن‌ها از زبان خودشان مفهومی را منتقل می‌کنند که تضاد کامل با حرف‌های دیگرشان دارد. شاید بهتر باشد هنرمندان قبل از انتشار آثارشان بیشتر روی مفاهیم دقیق شوند و همچنین بهتر است هر رپکن یک مشاور که واقف به‌تمامی ابعاد این قضایا باشد در کنار خود داشته باشد.

نظرات  (۱)

  • فرید پرهمت
  • وقتی تفکر در کار نباشد و صرفا هم آوایی کلمات و نشر احساس ملاک باشد بهتر از این نمی شود...
    پاسخ:
    بله متاسفانه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی